Kriget i Ukraina kan ge oss sämre etanol

FOOBAR
Sverige späder i dag bensinen med etanol från i huvudsak Nederländerna men när majsen och vetet från Ukraina eventuellt uteblir så kan bensinen behöva spädas ut med etanol från USA som i en forskarstudie nyligen fått kritik för att ha en sämre klimatnytta. Foto: Roland Magnusson

– Ukraina är en stor producent och exportör av majs och vete som används i etanolproduktionen. Det är framför allt etanolproducenter i Nederländerna som importerar majs och vete från Ukraina, säger Jessica Allenius, vd för drivmedelsbolagens branschorganisation Drivkraft Sverige, till Sveriges Radio.

I dag späds Sveriges bensin med biobränslet etanol enligt den så kallade reduktionsplikten för att minska klimatutsläppen. Enligt energimyndighetens senaste statistik från 2020 så tillverkas en tredjedel av Sveriges biobränsle av majs från Ukraina. Skulle Ukrainas majs- och veteskördar utebli så kan Sverige i stället behöva importera etanol från exempelvis USA eller Brasilien.

– Det är stor skillnad på hur miljövänliga olika biobränslen är, det handlar både om hur råvarorna är framtagna och hur effektiv fabriken är som tillverkar bränslet. Råvarorna kan exempelvis vara sockerrör, skogsrester, majs och vete. Majsetanolen från USA har generellt en sämre klimatnytta än den europeiska, säger Jessica.

Jessica tror inte att etanol kommer bli en bristvara men säger att priset kan komma att stiga framöver.

Enligt Svebio

Kjell Andersson, näringspolitisk chef på Svebio säger att all etanol som säljs på den svenska marknaden måste klara 60 procent växthusgasreduktion i förhållande till bensin. 

– Om man får in sämre etanol måste man öka volymen etanol, eller exempelvis blanda in biobensin, för att kompensera och klara kvotkravet enligt reduktionsplikten, säger Kjell.

%fnStyrtext(Valdemar)%

 

Rulla till toppen