Google Analytics ej installerat.

Öka hållbarheten på enskilda vägar

För att hantera dagens tunga transporter och säkerställa en lång livslängd på enskilda vägar krävs åtgärder som gör vägarna mer hållbara.

Lördag den 22 mars samlades över 400 deltagare, inklusive medlemmar och utställare, på Riksförbundet Enskilda Vägars (REV) årliga vägdag på Conventum Konferens i Örebro. På ett seminarium i konferenslokalen ”Bryggaren” togs avvattning och dränering upp som det billigaste sättet att öka vägens bärförmåga. Foto: Ausrine Öhrström

Vägarna behöver tåla en axellast på tio ton som standard, men också klara upp till 11,5 ton. Samtidigt är målet att minska underhållskostnaderna och förbättra trafiksäkerheten. För att öka hållbarheten på enskilda vägar finns flera åtgärder att vidta.

– Det är inte nödvändigtvis vikterna som är problemet för våra vägar, utan axellasterna och marktrycket mellan däck och vägbanor. Det är detta som demolerar vägbanorna, säger Johan Granlund, vägteknikansvarig för Hitachi Energy.

Han tar upp olika sätt att öka hållbarheten på enskilda vägar. Enligt honom är den absolut billigaste lösningen avvattning och dränering.

– Många missar det, säger han och uppmanar till att säkerställa att vägkroppen hålls torr, vilket gör att den håller fantastiskt bra.

Håll vägen torr

För att förbättra dräneringen bör åtgärder som rensning av diken och trummor genomföras för att effektivt leda bort vatten. Det är också viktigt att vägen har ett tvärfall på cirka tre procent, så att vattnet rinner bort på ett effektivt sätt. Genom att hålla vägen torr kan sättningar, spårbildning och sprickor förhindras utan stora investeringar, vilket leder till en väg med längre livslängd och mindre behov av underhåll.

Den näst bästa lösningen, enligt Johan, handlar om påbyggnad.

– Att tillsätta mer vägmaterial utan att ta bort något, det är ofta en kostnadseffektiv lösning.

Men en nackdel är att vägens profilhöjd ökar, vilket kan innebära brantare slänter om inte vägområdet breddas.

Johan ger några exempel på material som går att använda:

  • 5 cm grusslitlager 0/16 mm eller 4,5 cm beläggning
  • 10+ cm bergkross 0/32 mm
  • 4 cm ABT-slitlager
  • Bundet AG-bärlager

Utskiftning – optimalt men dyrt

För vägar med svaga grundförhållanden eller kraftig förslitning kan utskiftning vara drömåtgärden, enligt Johan. Detta innebär att den dåliga vägkroppen ersätts med nytt material för att säkerställa vägens bärighet. Processen går ut på att ta bort mjuka, vattenkänsliga jordlager som inte ger tillräcklig stabilitet, och ersätta dem med ett bärlager och fiberduk. Trots den höga kostnaden ger utskiftning en väg med lång livslängd och mindre risk för omfattande skador.

– Fördelarna är att man kan behålla profilhöjden eller till och med sänka profilen om man har ett skymmande krön. Man behöver inte lösa mark i sidled, vilket ger en jättebra livslängd.

Nackdelen är att utskiftning kommer med en hög prislapp, eftersom mycket massor ska transporteras bort.

– Men blanda inte ihop prislappen med kostnaden. Då handlar det om att göra en utredning, göra en kostnadskalkyl och se vad årskostnaden blir. Detta kan vara bra om man sitter i en förening och har olika viljor. Då kan det vara värdefullt att ta in en vägteknisk konsult för att få en objektiv bedömning och undvika en ”vi och dom”-situation, säger Johan.

Andra viktiga metoder för vägförstärkning: 

Infräsning: Makadam fräses in i vägbanan för att förbättra stabiliteten. 

Armering: Vägen förstärks med nät av stål, kolfiber eller glasfiber. 

CTI-system på tunga fordon: Justering av däcktryck för att minska vägslitage. 

Om REV: 

Riksförbundet Enskilda Vägar är en opolitisk organisation för de enskilda väghållarna i Sverige och har idag över 13 400 medlemsföreningar. Alla vägföreningar, vägsamfälligheter och samfällighetsföreningar med väghållaransvar kan bli medlemmar.     

Källa: REV

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@agriprim.se

 

Artikeln publicerades fredag den 18 april 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste