Tredje generationen Stark tar rollen som vd på Väderstad

FOOBAR
Henrik Gilstring ser mycket fram emot att få driva familjeföretaget Väderstad AB vidare som vd, men är samtidigt ödmjuk inför utmaningen. Foto: Valdemar Jensen


Rune Stark tröttnade år 1962 på att bygga en ny träsladd inför varje odlingssäsong och började därför skissa och bygga på en sladd i stål. Sagt och gjort, 1962 stod den första sladden klar hemma hos Rune i hans verkstad. Grannarna började snegla på Runes sladd vilket senare ledde till beställningar och företagsnamnet Runes Mekaniska Verkstad som i dag omsätter 4,2 miljarder kronor och går under namnet Väderstad AB som tillverkar jordbearbetningsredskap, såmaskiner, precisionssåmaskiner och reservdelar i Sverige, Kanada och USA.

Grundarna till Väderstad AB var Rune och Siw Stark som senare fick fyra barn som skulle se till att utveckla företaget ytterligare. De fyra barnen Christina, Crister, Andreas och Bo Stark har drivit företaget framåt under en lång tid men i februari 2022 var det dags för ytterligare ett generationsskifte när Henrik Gilstring, son till Christina Stark, tog över rollen som vd efter den tidigare vd:n Mats Båverud.
 

FOOBAR
Det lastas ständigt nya produkter på lastbilar ute på Väderstads utomhuslager som sedan körs till önskad destination i antingen Sverige, Europa eller ännu längre. Foto: Valdemar Jensen

Stort intresse

Henrik Gilstring beskriver Väderstad som ett väldigt roligt och framtidstänkande företag med ett otroligt driv och engagemang hos de anställda vilket gör det väldigt roligt att arbeta.

– Innan jag tog över rollen som vd i februari så har jag utbildat mig till ekonom i Stockholm och efter det jobbat ett par år i Stockholm innan jag återvände hem till Väderstad. Min bana här på företaget började som affärscontroller mot lite olika avdelningar, och de senaste åren har jag suttit i koncernledningen. Jag har alltid haft ett stort intresse för både företaget Väderstad och affärer i allmänhet. Jag har alltid varit intresserad av att i framtiden kunna få driva ett industriellt företag som är lönsamt och kan växa, vilket jag tycker att jag får nu, säger Henrik.
 

FOOBAR
Väderstad AB använder ungefär 100 ton stål per dag som köps av SBAB och är till största del svenskt. Foto: Väderstad

Internationellt företag

Väderstad började tidigt att sälja produkter till Europa och även till länder utanför Europa. Den största marknaden för Väderstad är Kanada, där de även har en fabrik som tillverkar produkter lämpade för kanadensiskt jordbruk. Andra stora marknader är Tyskland, Sverige, Ryssland och Ukraina, med flera. Nyligen förvärvade Väderstad även ett företag i USA som man i framtiden hoppas ska kunna utveckla för att kunna tillverka jordbearbetningsredskap som passar det amerikanska jordbruket.

– Det finns en del saker som har fungerat väldigt bra för oss historiskt som har gjort att vi blivit framgångsrika, som exempelvis har att göra med en nära kundrelation, stark kundsupport och en förståelse för kundens utmaningar. Att se kundens utmaningar och förstå vad som saknas, för att sedan komma med tekniska lösningar och nya innovationer har vi varit väldigt duktiga på under en lång tid. På så sätt har vi kunnat hjälpa kunderna och faktiskt många gånger även utvecklat hur växtodling bedrivs genom vår teknikutveckling och agronomiska utveckling, säger Henrik.
 

FOOBAR
Utanför fabriken står lite olika färdigtillverkade maskiner, bland annat en harv, en kultivator, en Rapid såmaskin och en Spirit såmaskin.
 Foto: Valdemar Jensen

Strategi framåt

Henrik ser att företaget har en stor potential att växa ytterligare framöver. Just nu har Väderstad AB 1 900 anställda i koncernen varav 1 300 arbetar i Väderstad och de omsätter 4,2 miljarder kronor per år.

– Vår kundsupport är väldigt uppskattad men har så klart potential att utvecklas ytterligare både i närområdet och utomlands. Vi har länge haft som mål att växa tio procent per år vilket vi har lyckats väldigt bra med ifall man kollar bakåt i tiden. Vi är även fast övertygade om att tillväxten kommer förbli ungefär den samma framöver i och med vår kundnärhet, teknikutveckling och vår internationella resa. Jag ser mycket potential i att utveckla företaget till ett lite mognare industriföretag som kan utveckla sin verksamhet till att bli lite vassare, säger Henrik.

Rysslands invasion

Henrik vill först vara tydlig med att det som just nu händer i Ukraina är hemskt och att det egentligen känns lite dumt att prata ekonomiska förluster när människor dör på grund av krig. Deras anställda i Ukraina har bra och tät kontakt med Väderstad i Sverige. Några familjer har kommit till Sverige, andra har tagit sig till Polen medan andra flytt västerut i Ukraina.

– Både i spåren av pandemin och kriget så har priserna på stål stigit vilket gjort att vi behövt höja priset på färdig produkt. Vi är Sveriges största förbrukare av fyrkantsprofil och använder dagligen 100 ton skandinaviskt stål vid tillverkning av våra produkter. När det gäller andra komponenter så har vi en stor del av våra leverantörer i närområdet, vilket såklart underlättar. Ukraina och Ryssland var två stora marknader fram tills kriget bröt ut för 1,5 månad sen. Just nu levererar vi inga nya maskiner till Ryssland men försöker så gott det går att stötta de ukrainska bönderna som faktiskt fortsättningsvis vill och vågar bedriva jordbruk i det krigshärjade landet, säger Henrik.

%fnStyrtext(valdemar)%

 

Rulla till toppen